archivní článek, informace již nemusí být aktuální

Únor představuje pro většinu z nás nejdepresivnější měsíc roku. A nejen kvůli počasí. Vánoční a silvestrovská euforie už dávno opadla, Nový rok zajel do každodenních kolejí, léto v nedohlednu a entuziasmus ohledně novoročních předsevzetí vyprchal. Společnost si proti únorovým chmurám ovšem vytvořila účinnou zbraň – tanec. A protože Sedmička ani v tomto ohledu nezahálí, rozhodli jsme se únorový Hobulet pořádně roztančit.

S nejkratším měsícem v roce se pojí plesová sezona, masopust a v Praze 7 také Holešovický ples. Tančí se tu hodně a stylově, protože, co si budeme povídat, Sedmička je prostě svá. Abyste si mohli udělat bližší představu alespoň o některých místních tanečních aktivitách, oslovili jsme čtyři domovská studia, která jeden druh tance – step – dokonce pojí. Stepuje se jak ve studiu Tančírna, tak v nejstarší pražské swingovně Zig-Zag, v nedávno vzniklé taneční škole irských tanců Simply Dance a konečně i v největší stepařské základně v ČR Tap Academy Prague. Každé studio má ovšem svůj osobitý přístup a do Holešovic je dovedly různorodé cesty.


Zdeněk Pilecký a Kateřina Třešňáková, Zig-Zag – Tap & Swing
www.zig-zag.cz

 

 

Lead me & I will follow you
Nejnovější pobočka taneční školy Zig-Zag, tzv. swingovna, sídlí v ulici U Smaltovny 20. Její zakladatel Zdeněk Pilecký původně začal vyučovat step a až později přidal také swing. Dnes studio vede společně se svou dcerou Kateřinou Třešňákovou. Swing a jeho nejpopulárnější forma Lindy Hop je tanec založený na principu lead a follow, tedy vedení a následování. Odtud také vycházejí termíny leader/ka a follower/ka. Tento tanec je o komunikaci a především spolupráci, zároveň je v něm prostor pro improvizaci a pro ostatní taneční styly neobvyklou výměnu tanečních rolí.

Proč právě swing
Zdeněk: Jsem staromilec a rád poslouchám swingovou hudbu. Jako tanečníka v angažmá v Hudebním divadle v Karlíně mě v roce 1991 nakástovali do filmu Swing Kids, který v Praze točili Američané. Praha tenkrát po pádu socialismu byla ve stavu předválečného Hamburku, produkce z toho byla nadšená, točily se tu i všechny exteriéry. Lindy Hop pronikal do Evropy z USA, byla to taneční novinka z roku 1927 pojmenovaná po Charlesi Lindberghovi, pilotovi, který v tom roce jako první přeletěl Atlantik a přistál nedaleko Paříže. Lindberghův legendární sólový přelet Atlantiku, tedy „Hop over the Ocean“, dal název tanci Lindy Hop, který k nám přivezla americká armáda v roce 1945, bohužel jen do Plzně.

Performance versus Social
Jak swing, tak step se dělí na několik kategorií, které se vzájemně poměrně dost odlišují. U stepu se rozlišuje performativní styl neboli „Broadway style“, v němž se stepuje jednodušeji, protože tanečníků je na jevišti mnoho, a tzv. „Rhythm tap“, kdy vystupuje 3 až 5 hudebníků a stepař je zde perkusionista a například soupeří s hráčem na basu. Společně improvizují v podobném stylu jako během hudebních „jam sessions“ a stepař v tomto případě v podstatě vystupuje nejen jako tanečník, ale také jako jeden z muzikantů.

Pod pojmem „swing“ se obvykle ukrývá hned několik swingových tanců jako například Balboa, Shag nebo Charleston, jeho nejpopulárnější formou je ovšem jednoznačně Lindy Hop. I ten umí být velmi performativní, specifický je však především ve své společenské formě, jež se obvykle označuje jako „social swing“. V tomto případě se jedná o velmi přátelsky a otevřeně laděnou společenskou událost, při níž je hlavním cílem hravost, zábava a navazování značně neformálního kontaktu. 

Zdeněk: Lindy Hop je předchůdcem tanců Jive a Rock’n’Roll, ty se ale dnes už na tancovačkách neprovozují. Jive patří do Společenských tanců a můžeme ho vidět na soutěžích v latinsko-amerických tancích. Rock’n’Roll je na tom podobně. Taková soutěž ale není „společenská“ příležitost, je určena divákům. Angličtina má pro to výraz vhodnější, říká se tomu „performance“, ale když si ho zatančíme na zábavě, je to „social“. Já tomu tedy říkám „soušl“. A Lindy Hop je soušl, protože ho tančí tanečníci na tančírnách. A když se v něm soutěží, tak je to „Jack & Jill“, a v té soutěži se partneři losují. Tedy velmi pravděpodobně tančíte s někým, koho vidíte úplně poprvé. To samozřejmě není vůbec jednoduché a jde hlavně o spolupráci, o to, jak se člověk umí přizpůsobit, tedy nejen ten, co následuje. Sejde-li se ale follower a leader, kteří jsou schopni najít „společnou taneční řeč“, tanec si velmi užijí, i když spolu nikdy před tím netančili.

Lindy Hop je pro všechny
Zdeněk: Lindy je vhodný pro všechny – kluky, holky, pány a paní, bez rozdílu věku. Dokonce není pravidlem, aby leader byl kluk a follower holka. Tenhle tanec se rozšířil v USA ve čtyřicátých letech, a to už byli kluci většinou ve válce. Takže když si šly holky po práci zatančit, tančily většinou spolu a jedna prostě vedla, nebo se střídaly. Občas narazíme na kluky, kteří chtějí prosadit své vedení za každou cenu. Jsou to ale většinou začátečníci, kteří ještě spolupráci nepochopili. Pokročilí tanečníci umí dát tomu druhému jeho „prostor“.

Smysl pro spolupráci
Zdeněk: Lindy Hop tedy rozvíjí smysl pro spolupráci. Znal jsem se osobně s americkou zpěvačkou, herečkou a tanečnicí Dawn Hampton, a ta často říkala – kdyby všichni chlapi tančili Lindy, nebyly by žádné války, rozdali by si to na parketě. Tady se dostáváme k tomu, že ten tanec může být velmi soušl, když si vyhlédnu slečnu, nebo se může taky trochu obrátit do performance, když nám to jde a ostatní se snaží od nás něco odkoukat. Každopádně je to způsob, jak se dostat mezi lidi, jak si najít spoustu přátel a jak se dobře pobavit.

Challenge začátečníka
Zdeněk: Baví mě přivádět lidi k tanci jako zábavě. Občas se objeví pár, který chce nějak trávit čas spolu, a proto se přihlásí do kurzů. Mám potom potíž jim vysvětlit, že kurzy jsou od toho, aby si mohli jít zatančit. Na taneční lekci je nutíme pracovat na tom, co zrovna učíme. Ale to je jen proto, aby si mohli jít zatančit na tančírnu, a tam se musí oba přizpůsobit situaci. To je ta spolupráce. Navíc každý máme jiný způsob učení se, a dobrý lektor musí umět vyhmátnout způsob, který pomůže tomu konkrétnímu studentovi. Tedy mě nejvíc baví učit někoho, komu to vůbec nejde. To je potom výzva, v Holešovicích říkáme „challenge“.

O původu tance
Zdeněk: Snad jen pro zajímavost, není to nejstarší swingový tanec. Starší je Balboa, která se objevuje kolem roku 1915, tedy vlastně ještě před masivním rozšířením swingové hudby. Mimoto se ještě uchytil Shag, stejně jako Balboa ve více verzích. Ono po pravdě, všechny ty tance na sebe nějak navazují a vzájemně se ovlivňují. Ty předcházející, jako Charleston, i ty následné, jako Rock’n’Roll. Navíc Lindy byla taneční novinka roku 1927, jak už jsem zmínil, a v USA bylo každý rok takových novinek několik. Většina jich zase zapadla, ale třeba Twist z roku 1961 se tančí dodnes.

Ego v tanci
Na rozdíl od tanečních stylů, které ego spíše nafukují, ve swingu pro něj mnoho prostoru není. Tento tanec je především o spolupráci, tudíž od obou aktérů vyžaduje vysokou míru párové angažovanosti a neverbální komunikace. Zároveň každý z obou tanečníků potřebuje svůj prostor pro improvizaci, a pokud se chce leader před partnerkou pouze předvádět nebo vede na sílu a vyžaduje stoprocentní poslušnost followerky, je to pro ni zpravidla nepříjemné.

Zdeněk: Jelikož na lekcích chceme studenty něco naučit, volíme princip 100% vedení a 100% následování, na tančírnách by to ovšem takto fungovat nemělo a taneční partneři by si vzájemně měli dávat prostor, tedy i followerka může vložit svůj „stilling“ a někdy dokonce vést. Leader by měl dávat slečně prostor, aby si v tanci mohla dělat svoje ozdobičky. A pokud se potkají dva tanečníci, kteří se neznají, ale oba tančí dobře, může třeba někdy dojít k nedorozumění, ze kterého vznikne nová figura. Správný leader umí dávat partnerce prostor. Když se ale člověk učí vést, tak chlapci mají většinou pocit, že slečnu musí vést na sílu, přitom tanec je forma komunikace a dva různí lidé spolu pokaždé komunikují jinak.

Kateřina: Swing je skvělý tanec i v tom, že není soutěživý (na rozdíl od mnoha ostatních tanečních stylů). Primárním účelem swingu je zábava a sociální kontakt. Spousta lidí má ale pocit, že musí podat výkon. Proto od většiny chlapců-nováčků slyšíme: „Já nepůjdu na tančírnu, všichni na mě budou koukat, ještě to neumím.“ Ale o tom to vůbec není! Pokud necílím na performance, tak social swing o tomhle vážně není.

Překračování komfortní zóny
Swing a tanec obecně je pro spoustu lidí vystoupením z komfortní zóny. I proto mají oba majitelé taneční školy Zig-Zag nejradši začátečníky, kteří jsou pro ně „nepopsaným listem papíru“. Základem úspěchu je vystoupit z komfortní zóny, překlenout počáteční stres a neúspěchy, neodpadnout a vytrvat, protože nakonec se naučí swingovat každý.

Zdeněk: Social je, když se chci dostat do komfortní zóny nějaké slečny. To je důvod, proč já jsem začal.

Kateřina: Ano, spousta lidí se jde seznamovat, nebudeme říkat, že ne.

Zdeněk: Máme mezi sebou studenty, kteří se necítili komfortně v jiných školách nebo z nich vypadli a pro nás je někdo takový naopak výzva. Já to mám rád.

Kateřina: Protože víme, že se to jde naučit! Já mám kamaráda, který na začátku vážně vypadal, že u toho trpí.

Zdeněk: A trpěl.

Kateřina: Říkal: „Hele, vy ani nevíte, jak jste mi změnili život. Zní to jako klišé, ale vážně to tak je. Já jsem musel v nitru překonat introvertní, blokující část mého já, musel jsem ji zlomit.“ A on vážně trpěl. Nevěřila jsem, že to zvládne. Ale on se kousnul, začal chodit několikrát týdně na lekce a na všechny tančírny a najednou mu to fungovalo.

Věděli jste, že?
Swingaři jsou slušňáci, kteří obvykle moc nepijí alkohol.

Elektroswing neexistuje (tedy minimálně ne jako specifický taneční styl).

V Anglii se ve swingu oproti ostatním zemím díky tamějšímu konzervativnímu přístupu nejvíce dochoval dobový styl oblékání.

Swing se tančí v podstatě na celé planetě, ale překvapivě hodně se tančí například v Jižní Koreji nebo dokonce v komunistické Číně.

Swing je často označovaný za „nerdíkovskou aktivitu“ a mezi kluky tančí obrovské množství ajťáků. Ve studiu Zig Zag má ovšem swingařská komunita hodně rozevřené nůžky a tančí zde všechny věkové kategorie i velmi různé profese – od herců a tanečníků přes malíře pokojů až po diplomaty, soudce vrchního soudu nebo advokáty.

Proč právě Praha 7
Zdeněk: Taneční studio Zig-Zag začínalo před dvaceti čtyřmi lety na Divoké Šárce, učil jsem sám. Bylo tam vyhlášené artové kino a hezky to tam žilo. Dnes to žije na sedmičce, je to hipsterská čtvrť, a má na radnici lidi, kteří podporují kulturní život. Přistěhoval jsem se před deseti lety, bydlí tu moje dcera i oba synové. Dcera dnes studio vede a mladší syn tu učí. Navíc jsme obklopeni báječnou partou lektorů, které učit tanec baví, většinou začínali u nás a jsou naší širší rodinou. Tedy jsme tak trochu rodinný podnik.

Praktické informace k provozu
Zdeněk: Nejlépe se podívat na náš rozvrh na www.zig-zag.cz , kde ale nabízíme mimo Lindy, Balboy a Shagu také Jazz dance, akrobacii pro swingaře a sólo swingové techniky. Popravdě řečeno, tančit v páru předpokládá, že se umím pohnout sám, a k tomu ještě navíc spolupracovat s někým dalším. Tedy vážným zájemcům velmi doporučuji i sólové techniky.


Tereza Zemanová, Simply Dance
www.simplydance.cz

 

 

Energický tanec ze Smaragdového ostrova
Ačkoliv je taneční škola Simply Dance na Ortenově náměstí 26 v současné době složena především z žen a dívek, irské tance jsou stejně vhodné i pro chlapce a muže. V málokterém tanečním stylu si totiž mohou skutečně pořádně dupnout a projevit svou sílu a mužnost. Irské tance jsou svým způsobem silové a specifické především statickou horní polovinou těla a výraznými a rychlými pohyby nohou. Ředitelka a zakladatelka studia Tereza Zemanová si jejich eleganci naprosto zamilovala.

Krásné & elegantní
Irský tanec si ke mně našel cestu někdy před 22 lety. Když jsem byla malá, začala jsem tančit nejprve české lidové tance, poté jsem přešla přes moderní gymnastiku k disco dance. Tato moderní forma tance mě držela velmi dlouho, ale přes lehký „nátlak“ mé maminky jsem se dostala k irským tancům. Ty si k mému srdci musely projít trninou cestou, než jsem je začala milovat, ale když už jsem začala, tak navždy. Jsou krásné, jsou elegantní, ve své nejvyšší formě náročné, nedělá je každý a přesto mají celosvětový přesah.

Na konci roku 2017 jsem úspěšně složila zkoušky, které se výjimečně konaly v pevninské Evropě, ve Vídni, a od té doby jsem certifikovaným učitelem irských tanců s titulem T.C.R.G. (Teagascóir Coimisiún Le Rincí Gaelacha – učitel komise irských tanců).

Irské tance na mnoho způsobů
Hlavním poznávacím prvkem irských tanců jsou rychlé pohyby nohou bez použití paží a s pevným držením horní poloviny těla. Tuto formu veřejnost může znát zejména z představení světových show Riverdance nebo Lord of the Dance.

Tyto show ovšem představují pouze jednu z mnoha podob irského tancování. Dále ho můžeme vidět v sólové nebo skupinové soutěžní formě, ze které není daleko k originálním choreografiím a vystoupením. Irské tance nabízí i společenskou formu v podobě tzv. céilí večerů – tancovaček s živou irskou hudbou, kterých se může účastnit kdokoliv, tanečník i ten, který žádné irské kroky nezná. Organizátor večera vždy před každým tancem udělá „rychlokurz“, daný tanec vysvětlí a předvede a pak už se tančí. Tyto tance se provádí většinou v páru a tančí se stále dokola, dokud hraje hudba. Mohou být kolové, řadové, postupové, atd. Těmto tancům se říká céilí nebo setové a bývá u nich vždy veselo.
Do obliby se znovu dostává i starší verze irských tanců tzv. sean nós (čti šán nos), což v překladu z irštiny znamená old style – starý styl. Rytmus a hudba zůstávají stejné, jen projev je uvolněnější. K sean nós patří například i tance s koštětem, tzv. brush dance.

Tanec vhodný i pro chlapce a muže
Irské tance může tančit každý, kdo se cítí fyzicky fit, bez ohledu na věk či postavu. Každý typ osobnosti si může najít to své, od sólového tančení především na soutěžích po týmový typ, který se rád zapojí do skupinových choreografií, ale především každý si může tančit jen tak pro radost. Irské tance jsou vhodné i pro chlapce a muže. Ti se výborně uplatňují zejména ve stepech, které jsou svým pojetím více silové.

Radost z pohybu
Irské tance v lidech rozvíjí především radost. Radost z pohybu, z krokových variací, ze zvládnutí nových dovedností, z toho, že irský step zní ve správném rytmu. Samozřejmě také podporuje fyzickou kondici. Skupinové tance a choreografie rozvíjí týmovou spolupráci a odpovědnost.

Ze soutěží nikdy s prázdnou
Nejraději sledujeme, jak naše žáky tanec baví a jak se zlepšují. Každá medaile ze soutěží je pro nás velkou satisfakcí a důkazem, že to co děláme, děláme dobře. A nestává se, že bychom se ze soutěží vraceli s prázdnou…

Nejnáročnější je souboj s realitou. Taneční studio jsme uvedli do provozu v roce 2020 a kovidové období pro nás bylo těžké. Teď pro změnu bojujeme s nárůstem cen energií, jako každý.

O původu tance
Nejlépe navštívit webové stránky: https://www.bernards.cz/irske-tance/kratka-historie/
Pan kolega Bernard je naším dlouholetým spolupracovníkem a mentorem a popsal to velmi pěkně.

Příměstské tábory
Kromě pravidelných lekcí, které rozvrhem kopírují školní rok, máme v nabídce i prázdninové tématické příměstské tábory. Děti se na nich mohou naučit základní kroky irských tanců, jednoduché společenské irské tance, zahrají si pohybové a jiné hry, něco si namalují a vyrobí, vyjedou na výlet a při tom všem se dozví něco o Irsku – o zemi, se kterou toho máme společného víc, než většina lidí tuší. A především si odnesou nevšední zážitek a radost. Příměstské tábory jsou určené všem dětem ve věku 8-14 let a své si u nás najdou jak děvčata (víly, skřítci, elfové), tak kluci s výpravou za Kelty.

Proč právě Praha 7
Naše taneční škola fungovala řadu let v prostorách v několika pražských Domech dětí a mládeže. A protože už nám to tam začalo být „malé“, bylo na čase se osamostatnit a vybudovat si svoje taneční studio, ve kterém budeme moci pracovat podle svých pravidel..
Naším záměrem bylo najít vhodný prostor, který bude splňovat všechny naše požadavky, nebo aspoň co nejvíce z nich. Nechtěli jsme se ocitnout na okraji Prahy a být odkázáni jen na spádovou oblast blízkých sídlišť. Nechtěli jsme ani do centra Prahy, kde je pro změnu živo až příliš. Hledali jsme místo, které bude dobře dostupné a bude bezpečné. Prostor na Ortenově náměstí evidentně „čekal“ na nás. Z mého pohledu to byla láska na první pohled. Taneční studio jsme zrekonstruovali vlastními silami a stále se ho snažíme vylepšovat.

Praktické informace k provozu
V prvé řadě musíme zdůraznit, že nejsme „taneční kroužek“, ale taneční škola se vším, co ke škole patří. Výuka probíhá v našem tanečním studiu na Ortenově náměstí 26. Náš kompletní rozvrh a nabídku najdete na našich webových stránkách www.simplydance.cz.

Každá lekce se skládá z úvodního zahřátí, dynamického protažení, cvičení na techniku tance. V hlavní části lekce se zaměřujeme na nácvik nových krokových komponent, začlenění těchto komponent do krokové sekvence a opakovaní z předešlých lekcí. Na závěr je zařazený strečink.


Simona Svobodová, Tančírna
www.tancirna.org

   

Tančírna jako splněný sen
Taneční studio Tančírna v ulici Dělnická 12 je pro jeho majitelku a ředitelku Simonu Svobodovou splněným snem. Oproti ostatním studiím se vyznačuje skutečně širokou škálou všemožných tanečních stylů a proslavilo se mimo jiné také díky spolupráci se slavnými tanečními profesionály. Součástí studia je několik tanečních sálů a kavárna, ve které se návštěvníci po kurzech mohou setkat třeba nad skleničkou vína.

Otevření tanečního studia
Vzhledem k tomu, že jsem dlouhá léta obyvatelkou Holešovic, hledali jsme vhodný prostor pro vybudování našeho tanečního studia právě tady. V prosinci 2022 jsme oslavili už desáté výročí otevření Tančírny v budově Rosmarin v Dělnické ulici. Od počátku jsme se snažili, aby byla Tančírna krásným a exkluzivním prostorem a abychom poskytovali profesionální služby všem našim klientům. Podařilo se nám získat ke spolupráci nejlepší profesionální tanečníky, kteří představují špičku v jednotlivých tanečních stylech. Mnoho z nich prošlo několika řadami StarDance, jiní pravidelně tančí na jevištích pražských divadel.

Různorodé taneční styly
Tanečních stylů je u nás v Tančírně hodně, a to jak pro dospělé, tak  pro děti. Chodí k nám děti od tří let i teenageři. Malé děti se učí první krůčky v kurzech taneční přípravky. Ty, které odrostly mateřské školce, si mohou vybrat z mnoha stylů. Od latiny přes step a streetdance až po contemporary a muzikál. V poslední době je oblíbený i kurz taneční gymnastiky. Mezi dospělými klienty převažují pochopitelně ženy. Nejvíce jich navštěvuje kurzy latinskoamerických tanců pro ženy. Vede je u nás například Petra Kostovčíková, Eva Krejčířová nebo Michal Kurtiš. Lekce zumby vede Jitka Šorfová. Loni jsme také představili nový styl Barre Body, který v sobě spojuje prvky baletu, jógy a pilates.

 

 

Párové kurzy
Nabízíme i taneční kurzy pro dospělé. Jitka Šorfová s Michalem Mládkem vyučují standardní a latinskoamerické tance. Kurzy jsou v různých úrovních – od začátečníků po velmi pokročilé. Zakládáme si na individuálním přístupu, takže počet párů v kurzu je omezen, aby se lektoři mohli věnovat opravdu všem. Stejně je tomu v kurzu salsy pro páry, který vede Michal Kurtiš s Evou Krejčířovou. Některé páry k nám chodí mnoho let, v kurzech se vytvořila báječná parta lidí, kteří se chodí tancem bavit nejen do kurzů, ale třeba i během pravidelných pátečních tanečních večerů pro páry.

Zkušební lekce
V dětských kurzech je vždy možnost zkušební hodiny. Ta je důležitá jak pro dítě, tak pro lektora. Dospělí si mohou vyzkoušet jednotlivé styly a lektory v rámci openclassových lekcí. Stačí se podívat na web, jaký tanec je zrovna vypsaný a přihlásit se. Openclass má mnoho výhod. Kromě možnosti vyzkoušet, zda vám vyhovuje daný lektor, si tímto způsobem mohou klienti nahradit lekci svého kurzu, na které chyběli. Ideální je také pro lidi, kteří z časových důvodů nemohou navštěvovat kurzy pravidelně. Máme openclassy pro jednotlivce i pro páry.

Nic nevyčistí hlavu tak dobře jako tanec
Otevření Tančírny byl můj splněný sen. K tanci jsem měla vždy blízko, také obě mé dcery odmalička tančí. Vybudovat exkluzivní taneční studio se čtyřmi zrcadlovými sály, kavárnou a krásným zázemím samozřejmě stálo spoustu úsilí a peněz. Když něco dělám, chci to dělat nejlépe, jak to jde, a musím říct, že se nám podařilo něco neskutečného. Kolik dětí prošlo našimi kurzy, některé k nám chodí už celých deset let! Mám radost, když vidím spokojené, uvolněné a vysmáté dámy, jak si po lekci dají skleničku vína v naší kavárně. Vlastně bych si to s nimi na chvíli vyměnila. Paradoxem je, že od té doby, co vedu Tančírnu, mně samotné čas na tanec nezbývá. Je to opravdu velmi náročné. Během dvou covidových let jsme si sáhli na dno, podobně jako jiné volnočasové podniky. Podařilo se nám udržet Tančírnu „naživu“, pomohli námi naši klienti, a tak se pomalu věci začaly vracet k normálu. Do toho ale letos přišlo zvýšení všech nákladů. Je znát, že si lidé více rozmýšlí, za co utrácet. My děláme všechno, co je v našich silách, aby byli klienti spokojeni, a věříme, že v dnešní neveselé době je tanec to, co jim dodá pozitivní energii. Snad žádná jiná aktivita tak dobře nevyčistí hlavu, jako právě tanec.

Kurzy pro všechny
Troufnu si říct, že máme tance pro všechny. Například pro děti je dnes obecně málo možností dělat něco jen „pro radost“. Sportovní kluby ženou vše na výkon. My sice máme i úspěšné soutěžní skupiny, které získaly i několik medailí na Mistrovství světa, ale to je spíše okrajové. Naším hlavním cílem je, aby tancování děti bavilo, aby se rozvíjely v tom, co je pro ně přirozené. Před covidem jsme každý rok pořádali veliké divadelní představení, ve kterém měly možnost účinkovat všechny děti z Tančírny. Jsou to nezapomenutelné momenty pro děti, jejich rodiče i pro nás. Když vše dobře dopadne, na konci školního roku bychom se k této tradici chtěli vrátit. Co se týká dospělých klientů, věřím, že naši lektoři naučí tančit opravdu každého. Mnohokrát jsem viděla, jak do tanečních pro dospělé přišly natěšené ženy doprovázené ne zrovna nadšenými partnery. Velmi často to dopadlo tak, že pánové po pár lekcích zjistili, že je to vlastně výborná věc a byli to oni, kdo objednával navazující kurz.

Praktické informace k provozu
Během školního roku máme otevřeno ve všední dny. Dopoledne tu probíhají kurzy pro maminky s dětmi „Pohyb dětem“. Od dvou do šesti bývají dětské kurzy, od šesti do deseti večer potom kurzy pro dospělé. Po celou dobu funguje recepce a kavárna. Prázdninový provoz je specifický. Máme příměstské tábory, což je skvělá možnost pro ty, co do Tančírny zatím nechodí, ale chtějí vyzkoušet naše lektory. Na konci prázdnin pak pravidelně pořádáme týdenní taneční tábor v Jizerských horách.


Natalia Sincova, Tap Academy Prague
www.taprague.com

                                                                                     

Step pro všechny
Tap Academy Prague je moderní stepařské studio sídlící v ulici Janovského 11, které se věnuje převážně klasickému stepu. Najdete zde ale i jiné doplňkové taneční disciplíny, jakými jsou moderna, contemporary nebo broadway jazz. Manažerka studia Natalia Sincova zdůrazňuje, že ve stepu si každý tanečník vytváří vlastní rytmus a věk ani temperament při výuce nehrají nijak významnou roli. Stepovat se naučí prostě každý.

Proč právě step
Step je specifický tanec, kde každý tanečník vytváří svůj vlastní rytmus pomocí kovových plíšků. Stepovat naučíme každého, ve vlastním rytmu a s mistrovskou vášní a věk ani temperament tu nehraje roli. Step dnes nabírá na popularitě jak u dětí, tak u dospělých, a stepařská komunita se čím dál tím víc rozrůstá. Máme kurzy pro všechny věkové kategorie od nejmenších dětí po seniory. Kromě hobby kurzů připravujeme naše výběrové soutěžní skupiny na celou sezonu včetně Mistrovství republiky, Evropy a světa. Jsme mnohonásobní mistři světa, za 8 let našeho působení v Praze 7 jsme dovedli k medailím desítky tanečníků. Děti, junioři a dospělí se můžou účastnit nejenom našich domácích lekcí, ale i mezinárodních workshopů, festivalů a divadelních projektů, které pořádáme. 

Pozitivní emoce
Step rozvíjí v lidech spoustu věcí. Primární jsou samozřejmě rytmus, rovnováha a pohybové dovednosti. V dnešní době je důležité v lidech rozvíjet nejen jejich talent, ale především schopnost, jak mít radost z toho, čemu se věnují. Pozitivní emoce jsou tím nejdůležitějším nástrojem, jak se radovat ze života. Když si uvědomíme, co všechno společně můžeme dokázat, dodává nám to jistotu a zvedá sebevědomí.

Napříč generacemi
Nejvíc nás baví, že můžeme být součástí stepařské komunity napříč generacemi a životními styly. Potkáte u nás i celé rodiny, protože když někdo začne stepovat, častokrát to chytne postupně i celou rodinu, od dětí až po jejich rodiče. Baví nás vymýšlet nové projekty a tvořit nové choreografie s příběhem a v neposlední řadě vidět naše svěřence na stupních vítězů. Z posledního mistrovství světa v Záhřebu přivezli naši stepaři celkem 6 medailí a naši junioři se stali čerstvými mistry světa.

Něco málo o původu tance
Step má své kořeny ve Spojených Státech a jsou spojené s lidovou kulturou několika etnických skupin afrického a západního původu a také jazzovou hudbou. 

Proč právě Praha 7
Prahu 7 a Strossmayerovo náměstí jsme si vybrali záměrně kvůli dobré dostupnosti ze všech koutů Prahy.

Praktické informace k provozu
Lekce probíhají každý den v odpoledních a večerních hodinách, vždy formou kurzu podle věku a úrovně pokročilosti. Začít se dá v každém věku a lekce si můžete vždy nejdřív vyzkoušet a poté se rozhodnout. 


Kam chodíte v Praze 7 tančit vy? V redakci budeme rádi za jakékoliv tipy! Ozvěte se na adresu: RykrovaD@Praha7.cz.